Programma Executive Communication & Leadership Presence

Hoge bomen vangen veel wind en het kan eenzaam zijn aan de top. Een goede leider moet veel kritiek kunnen doorstaan. Hij moet visie hebben en opereren vanuit een duidelijke koers en strategie. Soms moet hij een (cultuur)verandering op gang brengen en de goede beslissingen nemen met zijn hoofd, hart en buik.

It’s all about communication!

Executive communication heb je nodig bij het overleg met de board, bij tekst en uitleg geven aan de raad van toezicht. Bij sollicitaties maar ook bij de ondernemingsraad, bij onderhandelingen met de vakbonden en bij interviews in de media.
Executive Communication is belangrijk bij het verbinden met het managementteam en de medewerkers. Bij het informeren van de investeerders en de stakeholders. In het contact met het politieke bestuur.
Wat is de reputatie van de onderneming en die van jou als bestuurder?

Communicatie is cruciaal voor een succesvolle executive. Het is meer dan een verhaal vertellen en de ander overtuigen. Een CEO moet een ‘great communicator’ zijn. Wanneer ben je dat?

Tijdens de coaching word je geconfronteerd met je communicatiestijl door vragen als:
Wie ben ik?
Hoe kom ik over?
Hoe maak ik mijn entree?
Hoe ga en wil ik het verschil maken?
Wat is mijn visie?
Waar geloof ik in?

Vragen stellen en antwoord krijgen

In dit programma staan we stil bij de volgende vragen:

Wat is mijn fysieke uitstraling?
Hoe sta ik, hoe zit ik, hoe beweeg ik?
Maak ik een expressieve indruk?

Hoe zet ik de toon?
Hoe maak ik sfeer?
Hoe breek ik het ijs?

Hoe maak ik gemakkelijk contact met de verschillende doelgroepen?
Is het duidelijk wat ik voor het voetlicht wil brengen?
Is mijn boodschap helder en goed te begrijpen?

Hoe inspireer ik anderen het beste?
Waar ligt mijn communicatieve kracht en voorkeur?
Hoofd, hart en buik.

Ben ik voldoende authentiek?
Op de inhoud, professionele communicatie vanuit een grote persoonlijke betrokkenheid.
Als het nodig is met emotie en empathie.
Communiceer ik op een volwassen manier?
Steeds weer vanuit de bedoeling.

Trainingsprogramma in drie fases

De training doorloopt verschillende fases:

  • Fase 1: zicht op je eigen communicatie
  • Fase 2: zicht op de communicatie met je omgeving
  • Fase 3: toepassen eigen communicatie in je dagelijkse omgeving

Het programma bestaat uit 10 sessies van 2 uur. Met tussenliggende periodes van 2 à 3 weken voor opdrachten in de praktijk. Het traject is maatwerk en speelt in op persoonlijke wensen en behoeften. Het programma kan natuurlijk altijd worden aangepast.

Verdere aandachtspunten

Inspirerend Presenteren en Crisiscommunicatie: Hoe maak je snel, in tien minuten, een indrukwekkende presentatie? Welke bouwstenen heb je daarvoor nodig? En hoe val je met de deur in huis? Met humor en aandacht, met kop, romp en staart. Ben je interactief genoeg? Stel je de goede vragen? Kun je je publiek blijven boeien?

Tijdens de training zet Rogier Kappen je meerdere malen voor de camera en confronteert hij je zo met je persoonlijke uitstraling en presentatie. Zwakke punten gaan we vervolgens versterken. Je krijgt opdrachten mee voor in de praktijk en je kunt de coaching gebruiken als generale repetitie voor belangrijke communicatiemomenten.

In de training leer je goed te luisteren en de juiste vragen te stellen. Er zal ook aandacht zijn voor crisiscommunicatie. Wat als het mis gaat in je bedrijf? Is er dan een goed crisiscommunicatieplan? Wie zit er in het crisisteam? En waar moet ik als bestuurder op letten als ik de woordvoering op me neem? Hoe straal ik dan rust en vertrouwen uit?