Mijn eerste reactie is: “Roep het crisisteam bij elkaar en wanneer is de eerste persconferentie?” Met andere woorden: wanneer kun je voor het eerst nieuws melden.
Of ik begin met een crisis- en calamiteitenanalyse. Wat kan er allemaal misgaan en hoe kun je daar intern en extern adequaat op reageren.
- Er moet een crisiscommunicatieplan komen.
- Wie zitten er in het crisisteam?
- Wie doet de woordvoering?
- Hoe zet je de professionals in hun kracht als de crisis daar is?
We inventariseren wie er allemaal bij de communicatie in een crisissituatie betrokken zijn en welke rol deze mensen spelen. We stemmen af hoe het bedrijf zich wil profileren tijdens en na de ramp. We stellen een draaiboek op en de details bespreken we met alle betrokkenen. We oefenen met gesimuleerde praktijksituaties in woordvoering en omgang met de pers. Hoe ga je om met een mediacircus voor de poort, wat zeg je tegen buurtbewoners, welke contacten zijn er nodig met de lokale overheid.